tisdag 24 maj 2011

"Mi käring säger att om nån ska skura, så får vi skura."

12 maj

Efter en icke strapatsrik hajk, begav vi oss åter hemåt. Men knappt hade jag hunnit vila ut, innan det bar iväg igen. Denna gången var målet en storslagen byggnad, och dess 100-års firande. Jag talar såklart om Leksands Missionskyrka. (Någon som inte gissade på det?)
Uppgiften där var att spela upp en pjäs, till 100 åringens ära. Jag fick ikläda mig en Leksandsdräkt, och snart var det hela i full gång. Att det var riktigt roligt, det kan ju sägas. Alla skådespelare var mycket trevliga, och finurliga. Det improviserades en hel del repliker, vilket förhöjde stämningen. En snabb rakning, och åter-odling av en muschtash skapade bland annat mycket skratt. (Vilket undertecknad inte såg, eftersom jag då befann mig bakom scenen....)

Nåväl, teatern gick bra, och efter detta fick vi inta tidsenligt fika, med hembakat matbröd (mums!), och även sockerkaka med vispgrädde och någon sorts torkad frukt. (jag vet icke vad det var.)
Efter detta fick jag så klä om igen, efter att ha vistats i Leksandsdräkten med tillhörande giftemålshätta en längre tid. (Underbara dräkt, jag vill ha en sån! Kjolen var i ylle, och skjortan var vid och hemvävd. Lovely, säger jag bara!)

Sedan kunde jag så äntligen pusta ut, ta mig hem, och ta en välförtjänt vila i sällskap av mina följeslagare i nattvärldens riken. (Såsom Konte-tagg, Obe, Luddi, Syskonet, Flodisen och Theodor.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar