lördag 25 juni 2011

Midsommartider

Jag har just gjort en storslagen upptäckt. I Narnia regnar det inte mycket. I alla fall gjorde det inte det under min vistelse där. Här regnar det. Ofta.

Midsommaraftonen började med att man kunde skymta regnmoln i fjärran, och snart öste regnet ner. Under BM i kubb likaså, men efter att Lissgerd hade spelat klart hade regnet upphört.

När det väl var dags att gå i proccesion med spelmän i täten, och rankan bakom så kunde man se hur moln av det mörkare slaget åter tornade upp sig över bergen i fjärran. Vi tog oss lyckligtvis ända fram, fick upp majstången i helt skick, och hann till och med dansa klart innan regnet kom ifatt oss. Är det inte fantastiskt så säg. Under mina år som spelman har det hänt att vi fått gå under ett tälts beskydd (partytält) en gång. Och jag ska säga eder, jag har varit med under många år.

Efter detta åkte jag och min faster, och gammelfarmor på en rundtur i byn. Det var  mycket underhållande. (då min kära gammelfarmor är rätt så glömsk, och hör illa blev det många intressanta samtal)

Lite senare på kvällen blev det fika hos farmor och farfar mfl. Faster hade gjort en underbar jordgubbstårta, som vi avnjöt till regnets smattrande. En helt klart lyckad midsommarafton skulle jag säga;3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar